2020.10.13
Bartók, Kodály és Liszt művei hangzottak el a Nádasdy Príma Vista harmadik hétvégéjén a múzeum dísztermében Sas Dániel zongoraművész előadásában. A csodálatos este létrejöttét a Köszönjük Magyarország program támogatta.
Észrevették már Bartók műveiben az az elemi szomorúságot, amit nem lehet összetéveszteni más zeneszerzők műveiből áradó drámaisággal? Mintha az első Allegro Barbaro kötetet hallgatva két véglet között mozgott volna a szerző. A mozgás és dinamika elsődleges, fiatalos oldalán és magyar népzenei világ minden pontján kihallatszó elmélázás oldalán.
Sas Dániel zongoraművész előadását Bartók gyermekeknek írt darabjainak válogatásával kezdte. Szándékosan váltogatta a gyermekek gyors, szertelen, belefeledkezett dinamikájú játékára emlékeztető darabokat az olyan lírikus hangvételű, régi magyar filmekből mindenképpen ismert darabokkal, amelyek nekünk, a nyolcvanas-kilencvenes években gyermekkorukat megélő generációnak örök nosztalgiát jelent. Hangzás szempontjából, gondolatiságában, üzenetében is mindenképp.
A három nagy mester, Liszt, Kodály és Bartók műveinek hallgatása közben különleges kulisszatitkokba avatott be minket Sas Dániel zongoraművész. Liszt két csárdásának elhangzása előtt például külön kiemelte, hogy Liszt szándékosan építette bele a zongorajátékába az ütősök szerepkörét anélkül, hogy akár egyetlen egy más hangszer megjelent volna a zongora mellett az előadói teremben.
Liszt Ferenc Fünerailles darabját 1848. március 15. hatása alatt írta, a zenében megjelenő gyászos hangulat, szenvedély és tragédia szándékos vonulatát akkor is halljuk, ha egyébként nem érezzük a darab megkomponálásának történetét.
Alkalmunk nyílt átérezni Kodály Zoltán művészetének néprajzi pontosággal megalkotott világát. Kodály Székely keservese, Székely nótája hatalmas barangolás a népzenei világban. Ott tesz le pontot és vesszőt, ahol más komponista már nem merne tovább gondolkodni. A zenei úttörők léptékeit így vagy úgy, de egy évszázad után is számos kortárs zeneszerző igyekszik tovább építeni. A megélt korok érzései pedig átlengik a zenét, történelmünk legtragikusabb pillanatait mind megírták és megénekelték.
A zeneszerzői nagyság izgalmas kihívásai közé tartozik, hogy többek között Liszt Ferenc, Bartók Béla és Kodály Zoltán is tisztelgett elődeik zenei öröksége előtt. Liszt B-A-CH fantáziája és fúgája valóban a Nagymesternek szól. Maga Bach is játszott nevének betűivel komponálás közben a b, a, c és h akkordok durr és moll gyakori ismétlésével, és ezt tette Liszt Ferenc is említett darabjának a megírása közben. Előbukkan azonban a Bachra jellemző játszási technika is, a fúgában különösen – mindez áthelyezve egy új korszak, új embereinek zenei ízléséhez igazodva és sorstörténetébe megírva.
A koncert ráadás darabja Hacsaturján, örmény származású zeneszerző darabja volt, második visszatapsolás után egy improvizációt kaptunk a Röpülj páva dallamára. Mi, a múzeum, a Nádasdy-vár örök szerelmesei szeretnénk azt hinni, a díszterem és maga a vár ihlette meg e két darab lejátszására a művészt.
Hálásan köszönjük az est minden percét!
Egy megosztással munkánkat is segíti. Köszönjük!
hétfő: Zárva
kedd - vasárnap: 09:00 - 17:00
Január 1-én: zárva