2019.01.29
Elképesztően sokféle anyagot találunk a szakirodalomban a tehetség meghatározásáról, a fejlesztő módszertanokról, a téma pszichológiai megközelítéséről. Egyvalamiben mindenki egyetért, a tehetség ajándék, melyet fejleszteni kell.
A kiindulópont közös, arról viszont, hogy a tehetségfejlesztésében a különböző közösségek és társadalmi egységek hogyan vegyenek részt, már eltér a vélemény.
A Nádasdy Ferenc Múzeum január 26-án rendezett megyei szakmai napjára múzeumi, könyvtári és művelődési szakembereket, szülőket, pedagógusokat és diákjaikat hívtunk meg. Az előadások a tehetséggondozás és felzárkóztatás segítésének kérdéskörét járták körül.
A szakmai napon Takács Zoltán, a Nádasdy Kulturális Központ igazgatójának köszöntőjében a saját tapasztalatairól beszélt, a tehetség megítéléséről, a munkáról, amit a családok, a gyerekek, a pedagógusok a háttérben végeznek.
Bojcsuk Anna a Szentendrei Skanzen Múzeumi és Oktatási Módszertani Központ koordinátorhálózati referense előadást tartott Plusz esélyt a múzeummal címen. Módszertani kiadványokról beszéltünk, kiemelve a Múzeumi Iránytű legújabb számának megjelenését, előtérbe került a kompetenciafejlesztés, a felzárkóztatás szerepe az iskolán kívüli nevelésben. A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek”
EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 projekt egyik módszertani fejlesztési célja a felzárkóztatás és tehetségfejlesztés múzeumi lehetőségének kutatása a közoktatás támogatása mentén. Az ország valamennyi megyéjében múzeumi koordinátorok foglalkoznak a kérdéssel, mintaprojektetek dolgoznak ki, előadásokat tartanak, tanulmányokkal segítik a módszertani kutatók munkáját.
A tematika nemcsak a múzeumoknál jelenik meg. A Nemzeti Művelődési Intézet részéről előadást tartó Bognár Alexandra, módszertani referens az intézet saját munkáját vázolta fel évekre visszamenőleg. Szóba kerültek a Cselekvő Közösségek, a helyi szinten szerveződő művelődési csoportok munkája, a tehetségfejlesztés önképzőkörök, régi és új példán keresztül zajló támogatása, a Művelődési Intézet fiataloknak kínált felzárkóztató programjainak ismertetése, a szakemberképzés intenzitásának fontossága.
Rövid beszélgetés alakult ki a helyszínen résztvevő területek vezetői között, melyben a civil közösségek támogatásának és közösségi munkába való bevonásának lehetőségeit taglalták. Abban valamennyi fél egyetértett, hogy a szakmai és módszertani napok, tanulmányok célja, hogy a szakmailag érintett szervezetek értesüljenek a projekt céljairól, tevékenységeiről, nyomon követhessék a muzeális és könyvtári módszertani fejlesztéseket. Csak akkor van értelme új, esetleges drasztikusan új módszereket kidolgozni, célokat kitűzni magunk elé, ha a kívánt eredmények lehetőségét meg is osztjuk a célcsoportokkal.
A tehetségfejlesztés módszertanának kidolgozásához kapcsolódóan Molnár Andrea, a Nádasdy Kulturális Központ múzeumpedagógusa és Vas megye múzeumainak koordinátora előadásában kitért arra, hogy egy módszertan sem kidolgozható anélkül, hogy a célcsoport aktív részesévé és befolyásoló tényezőjévé ne válna már a kidolgozás folyamatának. Problémákról és megoldandó feladatokról beszélt. A megfelelő szintű és bonyolultságú információ átadásának kulcsa, mint feladat például egy állandó kérdést von maga után. A generációk látásmódja, információkeresése, felvevőképessége olyan gyorsan változik, hogy követni is nehéz.
És máris ott a második probléma és kihívás:
Az ellenőrizhetőség témája. Honnan tudhatjuk, hogy egy módszer tényleg hatékony? Hogy nem csak lenyomjuk a korcsoport torkán az információt, de az tényleg hasznos információvá válik, és konstruktív oktatási elemként a későbbiekben a célcsoportból érdeklődést és további tanulási ingert vált ki. Persze mondhatjuk, hogy ilyesmi csak a mesében létezik. Hogy a gyerekek önszántukból nem fognak tanulni, csakhogy ez nem igaz. Mindent megtanulnak, ami érdekli őket – és gyorsabban, mint akármelyik felnőtt. A módszertan pedig csak akkor lesz hatékony, ha maguk a célcsoport lesz a tesztalanya.
A módszer lényege egy önkéntes diákcsoport létrehozása pályáztatás útján. A Kölyök Információs Pontokat tesztelő csoport közösségi média felületen osztaná meg tapasztalatait a múzeumok pedagógiai kínálatáról, a múzeum gyerekközpontúságáról. A megadott szempontok alapján „jól” szereplő múzeumok megkapnák a Kölyök Információs Pontok emblémáját, amolyan minőségi garanciaként. Az értékelések több felületen elérhetőek maradnak, így ha egy osztály, pedagógus, család múzeumot keres kirándulásai alkalmával a megyében, a KIP infókon keresztül közeli és „gyerek biztos” véleményt kaphat már a látogatás előtt.
Molnár Andrea előadását Borsos Dóra közművelődési asszisztens előadását hallhattuk a múzeum és irodalom érdekes kapcsolatáról, melyet a Molytalanító Irodalmi Kimozduló programsorozaton keresztül mutatott be. A múzeumok tartalmi tényezői és a kortárs irodalom mozgalmassága közé vont párhuzam nem először került szakmai napok témájává az országban. A Múzeumpedagógusok Konferenciája, a Múzeumok és Könyvtári fejlesztések mindenkinek programsorozatok alatt Szentendrétől Egerig több elismerést kivívott a sárvári példa. Emellett azonban Sárvár nevét még mindig a legismertebb mintaprojektjének neve által emlegetik, a Páratlan – lépésről lépésre egy ismeretlen ismerőssel elnevezésű múzeumpedagógiai órakínálata révén, mely általános és középiskolák, gimnáziumok páratlan osztályai számára kínál múzeumpedagógiai órákat Sárvár-szerte.
A szakmai nap zárásaként kerekasztal beszélgetésre került sor Sárvár és környéke tehetséges tanulóinak részvételével. A beszélgetés moderátora Takács-Reichardt Gabriella a tehetség mibenlétéről, nehézségeiről, előnyéről és a jövő lehetőségeiről kérdezte a gyerekeket. Jó volt hallani a fiatalabb generáció határozott véleményét a gyakorlásba vetett munkáról, az áldozatok szerepéről, az akarat fontosságáról. Szóba került a múzeum szerepe az iskolán túli programok, a tehetségápolás kérdésében, ahol a szülők többször alátámasztották, hogy minden kulturális területet fontosnak tartanak a gyermekük tapasztalatgyarapodásának, továbbtanulásának lehetősége szempontjából.
A következő szakmai napra a Nádasdy Kulturális Központban április 26-án kerül sor. Témája a generációkutatás, a fogyasztói szokások változása, a kultúrigények alakulása körül mozog majd.
Mindenkit szeretettel várunk következő találkozásunkra is!
Egy megosztással munkánkat is segíti. Köszönjük!
hétfő: Zárva
kedd - vasárnap: 09:00 - 17:00
Január 1-én: zárva