Nádasdy-vár

9600

Sárvár Várkerület 1.

Ma nyitva 8:00 - 20:00 óráig

+36 95 320 158

Programnaptár

Hír

Nádasdy-vár Sárvár

Egy délután a tehetségről – szakmai nap

Nádasdy Ferenc Múzeum

2019.01.29

Elképesztően sokféle anyagot találunk a szakirodalomban a tehetség meghatározásáról, a fejlesztő módszertanokról, a téma pszichológiai megközelítéséről. Egyvalamiben mindenki egyetért, a tehetség ajándék, melyet fejleszteni kell.

Egy délután a tehetségről – szakmai nap Sárváron

A kiindulópont közös, arról viszont, hogy a tehetségfejlesztésében a különböző közösségek és társadalmi egységek hogyan vegyenek részt, már eltér a vélemény.

A Nádasdy Ferenc Múzeum január 26-án rendezett megyei szakmai napjára múzeumi, könyvtári és művelődési szakembereket, szülőket, pedagógusokat és diákjaikat hívtunk meg. Az előadások a tehetséggondozás és felzárkóztatás segítésének kérdéskörét járták körül.

A szakmai napon Takács Zoltán, a Nádasdy Kulturális Központ igazgatójának köszöntőjében a saját tapasztalatairól beszélt, a tehetség megítéléséről, a munkáról, amit a családok, a gyerekek, a pedagógusok a háttérben végeznek.

Bojcsuk Anna a Szentendrei Skanzen Múzeumi és Oktatási Módszertani Központ koordinátorhálózati referense előadást tartott Plusz esélyt a múzeummal címen. Módszertani kiadványokról beszéltünk, kiemelve a Múzeumi Iránytű legújabb számának megjelenését, előtérbe került a kompetenciafejlesztés, a felzárkóztatás szerepe az iskolán kívüli nevelésben. A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek”

EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 projekt egyik módszertani fejlesztési célja a felzárkóztatás és tehetségfejlesztés múzeumi lehetőségének kutatása a közoktatás támogatása mentén. Az ország valamennyi megyéjében múzeumi koordinátorok foglalkoznak a kérdéssel, mintaprojektetek dolgoznak ki, előadásokat tartanak, tanulmányokkal segítik a módszertani kutatók munkáját.

A tematika nemcsak a múzeumoknál jelenik meg. A Nemzeti Művelődési Intézet részéről előadást tartó Bognár Alexandra, módszertani referens az intézet saját munkáját vázolta fel évekre visszamenőleg. Szóba kerültek a Cselekvő Közösségek, a helyi szinten szerveződő művelődési csoportok munkája, a tehetségfejlesztés önképzőkörök, régi és új példán keresztül zajló támogatása, a Művelődési Intézet fiataloknak kínált felzárkóztató programjainak ismertetése, a szakemberképzés intenzitásának fontossága.

Rövid beszélgetés alakult ki a helyszínen résztvevő területek vezetői között, melyben a civil közösségek támogatásának és közösségi munkába való bevonásának lehetőségeit taglalták. Abban valamennyi fél egyetértett, hogy a szakmai és módszertani napok, tanulmányok célja, hogy a szakmailag érintett szervezetek értesüljenek a projekt céljairól, tevékenységeiről, nyomon követhessék a muzeális és könyvtári módszertani fejlesztéseket. Csak akkor van értelme új, esetleges drasztikusan új módszereket kidolgozni, célokat kitűzni magunk elé, ha a kívánt eredmények lehetőségét meg is osztjuk a célcsoportokkal.

Kölyök Információs Pont

Egy délután a tehetségről – szakmai nap Sárváron

A tehetségfejlesztés módszertanának kidolgozásához kapcsolódóan Molnár Andrea, a Nádasdy Kulturális Központ múzeumpedagógusa és Vas megye múzeumainak koordinátora előadásában kitért arra, hogy egy módszertan sem kidolgozható anélkül, hogy a célcsoport aktív részesévé és befolyásoló tényezőjévé ne válna már a kidolgozás folyamatának.  Problémákról és megoldandó feladatokról beszélt. A megfelelő szintű és bonyolultságú információ átadásának kulcsa, mint feladat például egy állandó kérdést von maga után. A generációk látásmódja, információkeresése, felvevőképessége olyan gyorsan változik, hogy követni is nehéz.

És máris ott a második probléma és kihívás:

Az ellenőrizhetőség témája. Honnan tudhatjuk, hogy egy módszer tényleg hatékony? Hogy nem csak lenyomjuk a korcsoport torkán az információt, de az tényleg hasznos információvá válik, és konstruktív oktatási elemként a későbbiekben a célcsoportból érdeklődést és további tanulási ingert vált ki. Persze mondhatjuk, hogy ilyesmi csak a mesében létezik. Hogy a gyerekek önszántukból nem fognak tanulni, csakhogy ez nem igaz. Mindent megtanulnak, ami érdekli őket – és gyorsabban, mint akármelyik felnőtt. A módszertan pedig csak akkor lesz hatékony, ha maguk a célcsoport lesz a tesztalanya.

A módszer lényege egy önkéntes diákcsoport létrehozása pályáztatás útján. A Kölyök Információs Pontokat tesztelő csoport közösségi média felületen osztaná meg tapasztalatait a múzeumok pedagógiai kínálatáról, a múzeum gyerekközpontúságáról. A megadott szempontok alapján „jól” szereplő múzeumok megkapnák a Kölyök Információs Pontok emblémáját, amolyan minőségi garanciaként. Az értékelések több felületen elérhetőek maradnak, így ha egy osztály, pedagógus, család múzeumot keres kirándulásai alkalmával a megyében, a KIP infókon keresztül közeli és „gyerek biztos” véleményt kaphat már a látogatás előtt.

Molytalanító Irodalmi Kimozduló

Egy délután a tehetségről – szakmai nap Sárváron

Molnár Andrea előadását Borsos Dóra közművelődési asszisztens előadását hallhattuk a múzeum és irodalom érdekes kapcsolatáról, melyet a Molytalanító Irodalmi Kimozduló programsorozaton keresztül mutatott be. A múzeumok tartalmi tényezői és a kortárs irodalom mozgalmassága közé vont párhuzam nem először került szakmai napok témájává az országban. A Múzeumpedagógusok Konferenciája, a Múzeumok és Könyvtári fejlesztések mindenkinek programsorozatok alatt Szentendrétől Egerig több elismerést kivívott a sárvári példa. Emellett azonban Sárvár nevét még mindig a legismertebb mintaprojektjének neve által emlegetik, a Páratlan – lépésről lépésre egy ismeretlen ismerőssel elnevezésű múzeumpedagógiai órakínálata révén, mely általános és középiskolák, gimnáziumok páratlan osztályai számára kínál múzeumpedagógiai órákat Sárvár-szerte.

A szakmai nap zárásaként kerekasztal beszélgetésre került sor Sárvár és környéke tehetséges tanulóinak részvételével. A beszélgetés moderátora Takács-Reichardt Gabriella a tehetség mibenlétéről, nehézségeiről, előnyéről és a jövő lehetőségeiről kérdezte a gyerekeket. Jó volt hallani a fiatalabb generáció határozott véleményét a gyakorlásba vetett munkáról, az áldozatok szerepéről, az akarat fontosságáról. Szóba került a múzeum szerepe az iskolán túli programok, a tehetségápolás kérdésében, ahol a szülők többször alátámasztották, hogy minden kulturális területet fontosnak tartanak a gyermekük tapasztalatgyarapodásának, továbbtanulásának lehetősége szempontjából.

A következő szakmai napra a Nádasdy Kulturális Központban április 26-án kerül sor. Témája a generációkutatás, a fogyasztói szokások változása, a kultúrigények alakulása körül mozog majd.

Mindenkit szeretettel várunk következő találkozásunkra is!

Tetszett a cikk? Ossza meg másokkal is!

Egy megosztással munkánkat is segíti. Köszönjük!

Vissza

A múzeum nyitvatartása

hétfő: Zárva

kedd - vasárnap: 09:00 - 17:00

Január 1-én: zárva

Közelgő programok

Reneszánsz nap

Nádasdy-vár

2019. február 23. szombat 11:00 - 20:00

Reneszánsz sokszínűség…

Hangszerek a kézben

Nádasdy Ferenc Múzeum

2019. február 23. szombat 11:00 - 20:00

Hangok és hangszerek…

Tabulatúra koncert

Nádasdy Ferenc Múzeum

2019. február 23. szombat 15:00

Az összhangzat csodája…

Reneszánszkori kóruszene

Nádasdy Ferenc Múzeum

2019. február 23. szombat 16:00

A reneszánsz összhangzat…

Vármelléki jegyzetek

Olvasni jó!

Hírek

Versillusztrációs pályázat. Eredmények

Könyvtár

2019.02.12

Eredményes pályázat…

Kincsek után jártunk a múzeumban

Nádasdy Ferenc Múzeum

2019.02.07

Titkok nyomában…

Füveslaci járt a könyvtár klubjában

Könyvtár

2019.02.05

Életteli…

Értékteremtő megemlékezés Tinódiról

Nádasdy Ferenc Múzeum

2019.02.05

Lantos emlékezés…

Sárvári advent 2018

Adventi programok...

Programjaink

Ha érdekli egy vár mindennapi élete, programjai, kiállításai, érdemes egy kattintással feliratkozni a sárvári Nádasdy-vár hírlevelére.

Maradjon kapcsolatban velünk!!